Leadgeneratie is een term die veel wordt gebruikt onder marketeers. Maar wat houdt leadgeneratie precies in? Leadgeneratie staat eigenlijk voor het verzamelen van gegevens voor potentiële klanten, dit kan door een extern bureau gedaan worden of door een bedrijf zelf. De bedoeling van leadgeneratie is eigenlijk om achter de interesses van potentiële klanten te komen.
Verbreden klantenkring
Zowel voor mkb als voor grote ondernemingen is het vrijwel altijd interessant om de klantenkring te vergroten. Hierdoor kan een bedrijf zich voortzetten en worden ook mogelijkheden geboden om uit te breiden. Daarom is leadgeneratie ook zo belangrijk! Met de technologische ontwikkelingen van het laatste decennium vind steeds meer leadgeneratie online plaats. Steeds meer klanten bevinden zich namelijk op het internet wanneer zij op zoek zijn naar bepaalde diensten en producten. Er zijn steeds meer websites en platforms waar online diensten en producten met elkaar vergeleken kunnen worden. Daardoor beschikken potentiële klanten over veel informatie over de diensten of producten welke een bedrijf aanbiedt. Als mensen op zoek zijn naar een bepaald product of dienst, is het voor het desbetreffende bedrijf ook belangrijk dat die mensen het bedrijf weten te vinden of dat het bedrijf de mensen weet te vinden.
Whitepaper Marketing
Steeds meer bedrijven gebruiken bepaalde marketingmethodes zoals whitepaper marketing om leads te genereren. Hierbij kan waardevolle of interessante informatie aangeboden worden in ruil voor het achterlaten van gegevens. Door het verspreiden van waardevolle informatie, krijgen mensen een positief beeld van het bedrijf, waardoor ze eerder tot een aanschaf zullen overstappen.
B2B leadgeneratie
B2B leadgeneratie is een vorm van leadgeneratie die speciaal gericht in het vinden van bedrijven die op zoek zijn naar bepaalde diensten of producten.