Het kiezen van een baan

Hoewel het vandaag de dag voor veel mensen niet gemakkelijk is om snel een baan te vinden, betekent dit niet altijd dat je zomaar de eerste de beste baan moet aannemen. Het is belangrijk dat je een baan vindt die bij je past. Daarom besteden we hier aandacht aan goede tips die je kunnen helpen bij het kiezen van de juiste nieuwe baan.

Een functie die aan je wensen voldoet

Op de eerste plaats is het van belang dat je een functie krijgt die aansluit op jouw wensen en capaciteiten. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen en kom tot een realistische conclusie:
[fancy_list style=”bullet_list”]

  • Staan de taken en verantwoordelijkheden je aan?
  • Beschik je over de juiste kennis en vaardigheden?
  • Heb je voldoende ervaring voor deze functie?
  • Met welke collega’s heb je te maken?
  • Biedt de functie voldoende uitdaging?
  • Zijn er goede doorgroeimogelijkheden?

[/fancy_list]

Een baan met passende arbeidsvoorwaarden

De juiste baan biedt je een goede balans tussen voldoening op professioneel vlak en passende arbeidsvoorwaarden. Behalve dat je je baan leuk vindt, is het ook belangrijk dat je er genoeg mee verdient en dat je je kunt vinden in de overige arbeidsvoorwaarden. Stel jezelf daarom de volgende vragen:

[fancy_list style=”bullet_list”]

  • Is het salaris marktconform?
  • Ben ik tevreden met het salaris?
  • Spreken de werktijden me aan?
  • Hoeveel vakantiedagen heb ik per jaar?
  • Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden (kinderopvang, auto, telefoon, bonussen etc.)?

[/fancy_list]

Een prettige bedrijfscultuur

Het is heel belangrijk dat je je prettig voelt in je nieuwe werkomgeving. Veel mensen onderschatten nog weleens het belang van een prettige bedrijfscultuur. Probeer voordat je de baan aanneemt te ontdekken wat de bedrijfscultuur is en of deze bij je past. Schroom niet om er tijdens het sollicitatiegesprek naar te vragen. De volgende vragen kunnen je daarbij helpen:

[fancy_list style=”bullet_list”]

  • Heerst er een negen-tot-vijf mentaliteit?
  • Kent het bedrijf een vergadercultuur?
  • Hangt er een formele of informele sfeer?
  • Vindt er veel overleg plaats tussen collega’s?
  • Wat zijn de ethische en maatschappelijke normen?

[/fancy_list]

Groot of klein bedrijf?

Bedenk ook goed voordat je gaat solliciteren of je voorkeur uitgaat naar een groot bedrijf of een klein bedrijf. Een klein bedrijf biedt vaak een meer informele werksfeer en er heerst minder bureaucratie dan bij een grote organisatie. Een nadeel kan zijn dat bij een klein bedrijf de doorgroeimogelijkheden beperkter zijn dan bij een groot bedrijf. Bij een groot bedrijf als een multinational heb je misschien ook interessante carrièrekansen in het buitenland.

Woon-werkverkeer

Bij het kiezen van een baan is het ook zeker niet onbelangrijk om aandacht te besteden aan het woon-werkverkeer waar je mee te maken krijgt:
[fancy_list style=”bullet_list”]

  • Is het bedrijf gemakkelijk te bereiken met eigen vervoer of het openbaar vervoer?
  • Hoeveel tijd wil je per dag maximaal kwijt zijn aan woon-werkverkeer?

[/fancy_list]
Bericht delen op social media