Social media heeft invloed op jouw sollicitatie

Om de aandacht van een recruiter of jouw toekomstige werkgever te trekken is een goede sollicitatiebrief en curriculum vitae nodig. Tot 5 jaar geleden bleef het hier vaak bij, maar nu gaat de zoektocht naar de achtergrond van een sollicitant verder op social media.

Bewust zijn wat je op social media plaatst

Alle social media van tegenwoordig zijn natuurlijk geweldig om zaken te delen met je vriendenkring en kennissen. Toch is alles wat jij op het internet plaatst meestal ook toegankelijk voor buitenstaanders. Bedrijven zoeken vaak via Google op jouw naam en zo zien ze direct jouw interesses, uiterlijk (foto’s) en hoe jij je online profileert. Hierdoor kan er een beter totaalbeeld van jouw gevormd worden.
Belangrijk is dus dat je niet zomaar alles via social media deelt. Zorg ervoor dat recruiters en bedrijven een positief beeld van jou krijgen. Veel negatieve berichten zal zorgen voor minder uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken.

Maak een goede digitale indruk

Nu we weten dat er veel gekeken wordt naar social media is het verstandig om een goede indruk te maken met jouw social media. Belangrijk daarbij is dat je een goede professionele foto gebruikt, laat zien dat je ambitie uitstraalt.

Laat zien dat je geïnteresseerd bent in jouw vakgebied

Vaak worden de laatste berichten van je Facebook, LinkedIn of Twitter pagina gelezen door de recruiter of het bedrijf. Wanneer je solliciteert in een bepaalde branche is het verstandig om ook eens relevante informatie te delen via deze kanalen. Deel bijvoorbeeld een nieuwsitem of wordt lid van bepaalde discussiegroepen die relevant en toonaangevend zijn in de branche waarin jij werkt zoekt. Zo laat je zien dat je geïnteresseerd bent in de huidige ontwikkelingen.

Tip: Wil jij graag dat ze alleen je LinkedIn profiel bekijken omdat deze professioneel en werk gerelateerd is, zorg dan dat er een link van jouw LinkedIn profiel in jouw CV staat. Zo stuur je de recruiter naar datgene wat jij wilt laten zien.
Bericht delen op social media